Panikk, fusjonistisk oljemaleri på lerret 2018
© SaeleImages
Om fusjonisme
Et sammendrag av Birger Joachimsen, Oslo Art Gallery. Sammendraget er basert på samtaler med Hans Sæle.
Fusjonist gründer
Som det ligger i begrepet representerer fusjonisme i billedkunsten "sammenslåing av realisme og abstrakt / non-figurativt".
Den første som arbeidet aktivt med fusjonisme i Norge - og som brukte begrepet - er kunstneren Hans Sæle som allerede som tenåring i 1973 stilte ut et fusjonistisk maleri i et galleri i Horten tilhørende en bank. Maleriet vakte undring, "både realisme og abstrakt på samme lerret?"
Utover 1970-tallet arbeidet Sæle stadig med fusjonismen, mest i tegninger, men når 1980-tallet kom viet han praktisk talt hele tiåret til å forske i mulighetene det fusjonistiske maleri åpnet for.
Fusjonismen blir avvist som akseptabelt formuttrykk.
På midten av 1980-tallet ble Hans Sæle invitert til å stille ut i et prestisjetungt galleri i Oslo, der den ene av innehaverne hadde en solid kunsthistorisk utdannelse, men Sæle fikk klar beskjed om ikke å ta med de (uselgelige) maleriene "en ble så rotete i hodet av". De foreslo en en mer "gammeldags form for modernisme".
Sæle takket nei til invitasjonen.
"Du ødelegger bildene dine med alt det sølet rundt!"
I dag - som folk generelt er blitt vant til heftigere uttrykk i TV-serier, reklame, film osv. - er det knapt noen som opplever fusjonismen som heftig og rotete. Eller som Hans Sæle stadig fikk høre: "Du ødelegger bildene dine med alt det sølet rundt!"
Angelique, fusjonistisk oljemaleri på lerret, 1993
"Europadalen" fusjonistisk oljemaleri påbegynt rundt 1979 ferdigstilt utover 1980-tallet.
Komponisten Arne Nordheim var fra seg av begeistring foran dette maleriet.
"I hold these images for work of art that goes beyond the present time"
Professor Aleksandra Bielecka
Så sent som på midten av 1990-tallet hadde den fusjonistiske Sæle-etiketten "Abstrakt Realisme/Abstract Realism null treff på nettet. Eneste som dukket opp var ved søk var Hans Sæles fusjonistiske utstilling Abstract Realsim i København. Gallery Epistem 1997.