mandag 15. februar 2010

Hans Sæle oppdaget et for publikum ukjent verk av Edvard Munch. Munch-museet kontaktet Hans Sæle, som formidlet kontakt med eier. Maleriet er nå katalogisert hos Munch-museet, og gjengitt i den seneste bokutgivelsen (3 bind) som omfatter samtlige av Munchs arbeider. Artikkelen nedenfor er skrevet i forbindelse med en utstilling som Hans Sæle arrangerte i Fossnes-galleriet, som omfattet foruten Munch, flere andre norske klassikere, blant annet Tidemand og Gude. Tønsbergs Blad 22.11.2004: Edvard Munchs portrett av Bendix Lange har aldri tidligere vært utstilt. Søndag kunne kunstnerisk leder Hans Sæle vise det fram på Fossnesgalleriet. Erik Wold Aunemo Bildet ble malt da Edvard Munch og Bendix Lange studerte sammen i København i 1888. Munch trengte penger, og lånte 100 kroner av Lange. Men da gjelden skulle gjøres opp, klarte ikke Munch å betale. Isteden malte han portrettet av Lange. Bendix Lange var morfaren til vestfoldkvinnen som eier bildet. Av hensyn til bildets sikkerhet ønsker hun ikke å stå fram med navn.  
Blir i familien 
De som kjente min morfar på den tiden har sagt at det er et veldig godt portrett. Jeg har noen fotografier av ham, og ser tydelig likheten i uttrykk og personlighet, sier kvinnen. Hun har aldri vært inne på tanken om å selge det verdifulle bildet. – Min mormor kjente ikke morfar da bildet ble malt, så hun likte det ikke noe særlig og ville egentlig kvitte seg med det. Men moren min bestemte at det skulle bli værende i familien for alltid, sier kvinnen, som sier det er umulig å anslå verdi på bildet. På rammen på baksiden av bildet har moren skrevet inn: "Skal bli i familien".  
Spesielt 
Kunstnerisk leder ved Fossnesgalleriet, Hans Sæle, er tydelig stolt over å kunne vise fram kunstskatten. – Man ser nesten aldri bilder av Munch fra 1880-tallet utstilt slik som dette, fordi de tilhører store samlinger. Tidlig i karrieren var Munch en helt annen figurativ kunstner enn det vi kjenner fra for eksempel "Pikene på broen". Derfor er bildene fra 1880-tallet meget spesielle, sier Sæle. Munchbildet var kun utstilt søndag, og verken eier eller Sæle fryktet for sikkerheten til bildet under utstillingen. – Jeg tror det er verre å få med seg et bilde herfra enn fra Munch-museet, sier Sæle. (Arkivartikkel fra Tønsbergs Blad 22.11.2004)